Followers

Saturday, June 19, 2010

ASYIKNYA HISAP SHISHA… AWAS! SHISHA LEBIH BAHAYA DARI ROKOK

Sudah menjadi trend kini, menghisap paip shisha di café dan hotel-hotel ternama. Asyik lepak bersama teman, memang nikmat rasanya jika pekena beramai-ramai. Bukan itu sahaja, shisha juga boleh didapati dengan harga yang murah dan datang dengan pelbagai perisa seperti perisa buah, ekstrat bahan neutral, dan perasa-perasa yang dibenarkan. Antara perisa tersebut: epal, strawberi, ros, mangga, cappuccino, vanila, kelapa, ceri, anggur, pisang, kiwi, blueberry, kopi Arab, campuran buah-buahan, tembikai, oren, dan banyak lagi. Tapi tahukan anda kesannya terhadap kesihatan kita? Ayuh, kita kenal pasti bahaya shisha.

Shisa berasal dari zaman dinasti Mogul atau Mughal di India. Shisha juga dikenali dengan pelbagai nama yang lain seperti hookah, sheesha, okka, kalyan, atau ghelyoon, ghelyan. Bergantung kepada perbezaan geografi. Nama-nama ini berasal dari perkataan Arab, India, Turki, Uzbekistan dan juga Parsi. Shisha adalah sejenis alat yang digunakan untuk mengeluarkan asap (smoking) menggunakan penuras air dan haba secara tak langsung. Ia boleh digunakan bagi menghisap pelbagai bahan seperti herba buah, tembakau, dan lain-lain.

Apakah kandungannya?
1.Tembakau
2.Sirap pekat dari buah-buahan dan lain-lain
3.Arang

Kandungan asas bagi rokok dan shisha adalah sama – tembakau. Perbezaan rokok dan shisha ialah pada cara penyediaan (rawatan). Tembakau yang digunakan untuk rokok diasapkan terlebih dahulu sementara tembakau yang digunakan untuk shisha diperam.

KESAN NEGATIF TERHADAP TUBUH
Ramai yang menghisap shisha sebagai alternatif dari menjadi perokok. Namun persepsi itu sama sekali salah. Kajian daripada Department of Health and the Centre for Tobacco Control, mendapati bahawa shisha lebih berbahaya berbanding rokok. Pada tingkat yang sangat parah, shisha lebih berbahaya 400 hingga 450 kali daripada rokok biasa!

Ada yang mengatakan shisha lebih selamat berbanding rokok. Ini tidak benar, malahan shisha lebih bahaya berbanding rokok dari pelbagai segi termasuk dari segi penyediaannya. Air dalam shisha tidak dapat menapis banyak jenis toksin yang terkandung dalam asap shisha.

Bahkan arang yang digunakan, akan mendap dalam salur pernafasan dan meningkatkan masalah paru-paru kepada lebih teruk berbanding rokok biasa yang juga berbahaya dari segi bahan pengawet yang digunakan untuk mengawet dan merawat tembakau dalam rokok.

No comments:

Post a Comment